ZOEKRESULTATEN
Resultaten gevonden voor lege zoekopdracht
- Home | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit | Kampen
Het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit ziet het als opdracht om in verbinding met scholen en kennispartners te werken aan vernieuwing en doorontwikkeling van het christelijke onderwijs. Hoe we dat doen lees je op onze website. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More Welkom op de website van het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit. Wij zetten ons in voor vormend en geïnspireerd christelijk onderwijs. Het Expertisecentrum werkt in verbinding met scholen en kennispartners aan vernieuwing en doorontwikkeling van christelijk onderwijs. Expertise bouwen we op door praktijkgericht en theoretisch onderzoek. We komen op de werkvloer en onderzoeken bestaande en innovatieve onderwijssituaties. We delen expertise en kennis met onze partners, op deze website en op www.identiteitsplein.nl . Bekijk hier onze laatste nieuwsbrief BERICHTEN Kwetsbaar klasse(n)werk Schoolklassen zijn in de afgelopen decennia uitgegroeid tot plekken van diversiteit. Niet alleen immigratie zorgt hiervoor, ook een meer individuele benadering van leerlingen en de introductie van passend onderwijs. Is er een christelijke visie op diversiteit, inclusiviteit en kansengelijkheid te formuleren? Welke rol kan het bijzonder onderwijs, vanouds motor van maatschappelijke emancipatie, vervullen? Lees meer Wereldverbeteraars Dit is nummer zes in de serie ‘vierkante boekjes’, uitgegeven vanuit het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit. De keuze van het thema spreekt voor zich: scholen zijn zich flink aan het bezinnen op de vormgeving van burgerschapsonderwijs. Deze publicatie richt zich op christelijke denklijnen rond burgerschap. Waarom is burgerschapsonderwijs zo belangrijk geworden, wat vraagt de overheid nu precies, wat zou een christelijke visie op burgerschap kunnen zijn passend bij de identiteit van (expliciet) christelijke scholen, hoe zou dit er praktisch uit kunnen zien? Dit boekje reikt ingrediënten ter overweging aan. Lees meer Angstige generatie of generatie angststoornis Er is in het onderwijs momenteel veel te doen over het nieuwe boek van Jonathan Haidt, dat als titel ‘The Anxious Generation’ meekreeg. Haidt bespreekt de effecten van smartphones en sociale media op het opgroeien van jongeren. En de consequenties daarvan voor de samenleving. Tijdens de netwerkbijeenkomst van 27 september 2024 staat dit boek centraal en de betekenis voor onderwijs. De toegang is gratis, maar wel graag even aanmelden in verband met de catering, via info@e-oi.nl . Voor meer info, klik hier . Lees meer Persoon zijn Goed onderwijs is persoonlijk, gericht op de mens als persoon. Het begrip persoon is al jaren een baken om op terug te grijpen wanneer we in het onderwijs weer recht willen doen aan de breedte en de diepte van het menszijn. In de nieuwste publicatie van het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit verkent theoloog Wolter Huttinga dit begrip. Dat doet hij door te herbronnen op de stroming van het personalisme en met name via de pedagoog Philip Kohnstamm. Dit is nummer zeven in de serie 'vierkante boekjes.' Lees meer Onze expertise: 1. Onderzoek Wat we doen... Wij verrichten zowel fundamenteel als praktijkgericht onderzoek met betrekking tot de identiteit van christelijke scholen. Aan de hand van de tool ‘Narratieve visitatie’ voeren wij met scholen gericht evaluatieonderzoek uit. We nemen ook onderzoek in opdracht aan. Leer meer over onderzoek . OUTPUT Leren leven met het kwaad Wie nadenkt over onderwijs en opvoeding denkt vaak in termen van groei en ontwikkeling. Er is echter ook een andere kant van het leven. We leven in een gebroken wereld. Niet iedereen heeft gelijke kansen. Er zijn allerlei vormen van kwaad in ieders leven aanwezig – kwaad dat ons overkomt, of waar wij zelf deel aan hebben. Kwaad dat niet opgelost kan worden. Onder de noemer ‘zonde, kwaad en gebrokenheid’ bespreken Tirza van Laar en Wolter Huttinga deze kant van het leven en verkennen de pedagogische en theologische betekenis hiervan. Zij beschouwen het als een blinde vlek die onze aandacht verdient. Een vervelend en zwaar thema? Volgens de auteurs geeft het juist rust om je ervan bewust te zijn, als medicijn tegen een cultuur die draait om individueel presteren. Bestel 'Leren leven met het kwaad' Scholen in de ruimte van Gods Koninkrijk In de christelijke school worden veel theologische begrippen gebruikt: genade, dankbaarheid, schepping, vergeving, hoop. Veel van deze begrippen hebben een lading, die per persoon verschilt. Om te komen tot eenduidige formuleringen is een studie over dergelijke noties relevant. Het helpt een zinvol gesprek te voeren, het helpt om kernwaarden te formuleren. Het helpt om de identiteit van een school handen en voeten te geven. Deze publicatie is een waardevolle reflectie op deze kern van het christelijk onderwijs. Bestel 'Scholen in de ruimte van Gods koninkrijk' Bijzonder gevormd ‘Er wordt in het onderwijs vandaag veel gesproken over vorming. De aandacht voor persoon, karakter, specifieke talenten, individuele ontwikkeling, geloof, moraal, burgerschap, is terug en wordt ook verwelkomd.’ In het christelijk onderwijs is vorming altijd al een belangrijk thema geweest. Toch kent de huidige tijd specifieke uitdagingen waardoor er een actuele doordenking nodig is. We spreken nu over socialisatie en over subjectivicatie. Hoe kan deze vorming geduid worden en op welke manier kunnen we de dialoog hierover met elkaar voeren? De publicatie 'Bijzonder gevormd' wil een handreiking zijn om deze dialoog te voeden. Bestel 'Bijzonder gevormd' Mens worden 'Mens worden' gaat over de relatie tussen theologie en pedagogiek. De moderne pedagogiek ziet zichzelf vaak als een bevrijding van de door kerk en geloof bepaalde ruimte. Tegelijk bestaat er geen enkele pedagogische visie die niet gestempeld is door een bredere visie op de mens of op het leven. Theologie en pedagogiek zijn veel meer met elkaar verstrengeld dan we vaak denken. Ze kunnen niet zonder elkaar. Dit boek wil het gesprek tussen theologie en pedagogiek weer openen. De auteurs laten zien dat juist de verbinding van die twee een vruchtbare ruimte oplevert om te spreken over de mens, over vorming en over onderwijs. Mens zijn en mens worden is een kostbaar geheim dat gekoesterd moet worden, juist in een tijd van maakbaarheid en meetbaarheid. Bestelling via boekhandel of internet AGENDA Doorlopend Masterclasses School en samenleving (maatwerk). Voor meer info, klik hier 27 sept. ‘24 Netwerkbijeenkomst E-OI en Verus, no.15, thema ‘Angstige generatie of Generatie angststoornis,’ te Utrecht, Plompetorengracht 3, 10.00-16.00 uur. Voor aanmelden, klik hier . 17 okt ’24 Jaarlijkse bijeenkomst De Blauwe Koepel, te Utrecht, Sacristie Domkerk, aanvang 15.00 uur. Voor meer info, klik hier . 31 okt en 1 nov. ’24 Internationale conferentie Education, Formation and the Church-III, thema ‘Raising new generations in a posttraditional society.’ Voor meer info, klik hier . 13 dec. ‘24 Minisymposium E-OI, thema ‘De vele gezichten van inclusie in het onderwijs,’ te Utrecht, Plompetorengracht 3, 13.00-17.00 uur. Voor aanmelden, klik hier . 31 januari ’25 Netwerkbijeenkomst E-OI en Verus, no.16, thema ‘Het Bijbelverhaal op de christelijke school,’ te Utrecht, Plompetorengracht 3, 10.00-16.00 uur. Voor meer info, klik hier. 06 juni ’25 Netwerk E-OI en Verus, no. 17, thema nader te bepalen, te Utrecht, Plompetorengracht 3, 10.00-16.00 uur. Voor meer info, klik hier. TEAM
- Disclaimer | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identeit
Hier lees je een disclaimer van de website E-OI.nl. We gaan met grote zorg om met onze informatie, maar aan de inhoud van de website van het Expertisecentrum Onderwijs en Identeit kunnen geen rechten worden ontleend. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More DISCLAIMER Aan de inhoud van alle webpagina’s van het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit is de grootst mogelijke zorg besteed. Toch kan de organisatie op geen enkele wijze instaan voor de juistheid of volledigheid van de informatie. Aan de inhoud van de website kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid die zou kunnen voortvloeien uit de inhoud van haar website. Links naar externe sites Op deze website bevinden zich links naar externe websites. Het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze externe websites. Ook niet voor de privacybescherming op die pagina’s, of voor de diensten die zij eventueel aanbieden. Linken naar website E-OI.nl Linken naar pagina’s van het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit is toegestaan op voorwaarde dat dit de goede naam van de organisatie niet aantast. Ook mag niet de suggestie bestaan dat het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit toestemming verleende waar dat niet het geval is. De juiste link is https://www.e-oi.nl met als officiële beschrijving Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit . Auteursrechten Op de inhoud van de webpagina’s van het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit en op het eigen logo rusten auteursrechten. Deze behoren toe aan de organisatie. Niets van deze website en webpagina’s mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt, in enigerlei vorm of wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opname of enige andere manier. Dit is alleen mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van het Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit . Contact Info@e-oi.nl
- Mens worden | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Mens worden gaat over de relatie tussen theologie en pedagogiek. Dit boek wil het gesprek tussen theologie en pedagogiek weer openen. De auteurs laten zien dat juist de verbinding van die twee een vruchtbare ruimte oplevert om te spreken over de mens, over vorming en over onderwijs. Mens zijn en mens worden is een kostbaar geheim dat gekoesterd moet worden, juist in een tijd van maakbaarheid en meetbaarheid. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More MENS WORDEN Over de relatie tussen theologie en pedagogiek. Door: Wolter Huttinga, Roel Kuiper (red) Theologie en pedagogiek zijn diepgaand met elkaar verbonden. Maar waarom? En hoe? Daarover gaat het boek ‘Mens worden’. Het hedendaagse onderwijs voelt de druk van een cultuur van meetbaarheid, de drang naar beheersing en de gerichtheid op output. De existentiële stem van de pedagogiek is hard nodig om erop te wijzen waar onderwijs werkelijk om draait. Hier raakt de inzet van de pedagogiek aan de christelijk-theologische traditie. Deze verwantschap verkennen en vruchtbaar maken: daarvan wil het boek Mens worden een eerste proeve zijn. Mens worden gaat over de relatie tussen theologie en pedagogiek. De moderne pedagogiek ziet zichzelf vaak als een bevrijding van de door kerk en geloof bepaalde ruimte. Tegelijk bestaat er geen enkele pedagogische visie die niet gestempeld is door een bredere visie op de mens of op het leven. Theologie en pedagogiek zijn veel meer met elkaar verstrengeld dan we vaak denken. Ze kunnen niet zonder elkaar. Dit boek wil het gesprek tussen theologie en pedagogiek weer openen. De auteurs laten zien dat juist de verbinding van die twee een vruchtbare ruimte oplevert om te spreken over de mens, over vorming en over onderwijs. Mens zijn en mens worden is een kostbaar geheim dat gekoesterd moet worden, juist in een tijd van maakbaarheid en meetbaarheid. Aan Mens worden werken mee: Wolter Huttinga, Hans van Crombrugge, Erik Borgman, Roel Kuiper, Tirza van Laar, Pieter Vos, Bram de Muynck, Fieke Bijnagte, Hans Bakker en Ronelle Sonnenberg. Lees hier de reacties van Gert Biesta, Roel Kuiper en Pieter Vos op deze publicatie in het christelijke filosofische blad Sophie . Bestellen Je kunt het boek bestellen via : www.wwjg.nl/mensworden
- BOLD | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
BOLD is een tweejarig traject dat een heel schoolteam met een facilitator van het Expertisecentrum aangaat om haar identiteit nader te formuleren en te laten doorwerken tot in de haarvaten van de hele organisatie. Gedurende deze twee jaar worden intern collega’s opgeleid als verantwoordelijken voor de doorontwikkeling daarna (borging). De letters vormen de aandachtgebieden gedurende dit samen optrekken van school en E-OI: B - Basis op orde, O - Omarmen, L - Leren, D - Doorwerken Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More BOLD BOLD is een tweejarig traject dat een heel schoolteam met een facilitator van het Expertisecentrum aangaat om haar identiteit nader te formuleren en te laten doorwerken tot in de haarvaten van de hele organisatie. Gedurende deze twee jaar worden intern collega’s opgeleid als verantwoordelijken voor de doorontwikkeling daarna (borging). De letters vormen de aandachtgebieden gedurende dit samen optrekken van school en E-OI: B - Basis op orde O - Omarmen L - Leren D - Doorwerken Basis op orde Dit aandachtsgebied richt de aandacht op het verwoorden van de identiteit van de organisatie in een zogenaamd identiteitsdocument. Vervolgens worden het aannamebeleid en het toelatingsbeleid en indien nodig de statuten van de desbetreffende organisatie in lijn gebracht met dit identiteitsdocument. De producten die opgeleverd worden tijdens deze fase zijn: 1. Identiteitsdocument. 2. Toelatingsbeleid. 3. Aannamebeleid. 4. Statutenwijziging (indien nodig) Omarmen van de basis Dit aandachtsgebied richt de aandacht op het uitleven, doordenken en verwoorden van de waarden van de organisatie. Uitgangspunt hierbij is gecreëerde identiteitsdocument. De producten die opgeleverd worden tijdens deze fase zijn: 1. Overzicht van kernwaarden van de organisatie. Leren vanuit de basis Dit aandachtsgebied richt de aandacht op het ontwikkelen van een pedagogische en onderwijskundige visie gebaseerd op het identiteitsdocument en de daaraan gekoppelde waarden. De producten die opgeleverd worden tijdens deze fase zijn: 1. Pedagogische visie. 2. Onderwijskundige visie. 3. Organisatorische visie. Doorwerking van de basis Dit aandachtsgebied richt de aandacht op het proces om te komen tot de doorwerking van de identiteit en waarden via de pedagogische, onderwijskundige en organisatorische visie tot in de haarvaten van de organisatie. Het proces is gericht op het creëren van een reflectieve cultuur op uitvoerend, coördinerend en sturend niveau voor alle disciplines binnen een organisatie. De producten die opgeleverd worden tijdens deze fase zijn: 1. Reflectieve infrastructuur binnen de organisatie. 2. Opgeleide procesregisseurs met als taak het in standhouden van deze reflectieve cultuur. Geïnteresseerd? Neem contact op: info@e-oi.nl
- Contact | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Vragen? Wil je samenwerken? We komen graag met scholen en onderwijsorganisaties in contact om samen te werken aan onze missie: met onze kennis en expertise bijdragen aan christelijk onderwijs. Op deze pagina vind je onze contactgegevens. Mailen? info@e-io.nl Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More CONTACT Expertisecentrum Onderwijs & Identiteit Plompetorengracht 3, 3512 CA Utrecht Coördinator: Joyce Couprie Tel: 06-45618296 Mail: info@e-oi.nl Naam E-mailadres Onderwerp Je bericht Versturen Je bericht is verstuurd. Je hoort snel van ons!
- Het geheim van de smid | 18 maart 2022 | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
“Het geheim van de smid”. In zijn boek “Geloven in Lesgeven” schrijft Dr. David Smith daarover. Het gaat over didactiek als christelijke praktijk; een ingewikkeld onderwerp waarmee geworsteld wordt door veel docenten en leerkrachten. Op DV vrijdag 18 maart 2022 wordt er een hele dag aan besteed. Je bent welkom om dat mee te maken. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More Het geheim van de smid | Werksessie over didactiek als christelijke praktijk “Het geheim van de smid”. Je bent ernaar op zoek, omdat je graag gebruikt maakt van de kneepjes van het vak en de gereedschappen die je daarbij helpen. In zijn boek “Geloven in Lesgeven” schrijft Dr. David Smith daarover. Het gaat over didactiek als christelijke praktijk; een ingewikkeld onderwerp waarmee geworsteld wordt door veel docenten en leerkrachten die als christen met hun ambacht bezig willen zijn. Dankzij de Nederlandse vertaling is het gedachtegoed van Smith nu goed bereikbaar. Op DV vrijdag 18 maart 2022 wordt er een werksessie aan besteed. Het boek van Smith, dat je bij aanmelding voor deze middag ontvangt, staat centraal bij het uitwisselen van ieders lees- en werkervaringen. Hiermee willen we elkaar verder helpen en uitdagen om ‘het geheim van de smid’ concreter te maken voor je eigen onderwijspraktijk. Programma: 12.00 uur inloop met lunch, 13.00 uur start werksessie. De kosten bedragen € 25,-. Meld je snel aan via de mail: lwh@gsr.nl ! Meer informatie vind je in de flyer . 18 maart 2022, locatie: Brandpunt, Doorn Inschrijven We verzoeken je om € 25 overmaken naar rekeningnummer NL02 RABO 0150 0168 24 t.n.v. GSR – veren. geref. VO in de Randstad, o.v.v. van deelname werkmiddag “Het geheim van de smid” met daarbij je naam.
- Wolter Huttinga | E-OI
Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More < terug Onderzoeker Wolter Huttinga Al mijn onderzoek, denkwerk en begeleiding van scholen heeft te maken met het grensvlak van theologie en onderwijs. Hoe raakt de wereld van het christelijk geloof aan de wereld van onderwijs en opvoeding? Ik schreef het boekje Scholen in de ruimte van Gods koninkrijk waar weer verder onderzoek uit voortkwam. Eén van de vruchten daarvan is het boek Mens worden over de relatie tussen theologie en pedagogiek. Voor de Verus-onderzoeksplaats verricht ik de komende jaren onderzoek naar de vraag wat het betekent om de mens als ‘persoon’ te zien en wat daarvan de waarde is voor het onderwijs. Ik ben een denker, zoeker, goed schrijver en gepassioneerd tuinier. Er is veel om over na te denken, maar uiteindelijk gaat het erom de vragen maar gewoon te leven: “Als je de vragen leeft, dan leef je misschien langzaam maar zeker zonder het te merken, op een goede dag het antwoord in” (Rilke). Mail mailto:whuttinga@tukampen.nl LinkedIn https://www.linkedin.com/in/wolter-huttinga-6ab50599/
- Netwerkbijeenkomsten | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Het netwerk, dat het met het onderwijsveld is opgebouwd is veelzijdig. Bestuurders, schoolleiders en identiteitsmedewerkers van deze organisaties ontmoeten elkaar een aantal keer per jaar onder de vlag van het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit. Sprekers zorgen voor inhoudelijke beschouwingen en daarnaast worden kennis en ervaring uitgewisseld tijdens de netwerkbijeenkomsten. Via de ppt’s wordt de inhoud van deze netwerkbijeenkomsten met een breder publiek gedeeld. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More NETWERKBIJEENKOMSTEN Het netwerk, dat E-OI met het onderwijsveld heeft opgebouwd is veelzijdig. Er zijn contacten met universiteiten, met de HBO-opleidingen CHE, Driestar, VIAA, met MBO’s en scholen voor Voortgezet Onderwijs en Primair Onderwijs. Bestuurders, schoolleiders en identiteitsmedewerkers van deze organisaties ontmoeten elkaar een aantal keer per jaar onder de vlag van het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit en sinds 2022 in samenwerking met Verus. Sprekers zorgen voor inhoudelijke beschouwingen. Daarnaast worden kennis en ervaring uitgewisseld tijdens de praktische werksessies in de middagen. Zo is recent aan de orde geweest: mens worden in de wereld (over subjectificatie), inclusie (over passend onderwijs), de pedagogische opdracht (over verwondering als vormend beginsel), burgerschapsonderwijs. Via de ppt’s en via identiteitsplein.nl wordt de inhoud van deze netwerkbijeenkomsten met een breder publiek gedeeld. Verslagen en presentaties Hieronder vind je de output van de reeds georganiseerde netwerkbijeenkomsten in de afgelopen jaren. 27 september 2024 I Angstige generatie of generatie angststoornis 07 juni 2024 I Joop Berding I Inclusieve pedagogiek. De waarde van verschil 2 februari 2024 I Bert Wienen I Van individueel naar inclusief onderwijs 22 sept 2023 I diverse sprekers I Een veilige plek...en dus? 9 juni 2023 I Wolter Huttinga I Onderweg naar identiteitsvol burgerschapsonderwijs. Curriculumontwikkeling. 3 februari 2023 | Roel Kuiper | Doelgericht eigentijds onderwijs. Curriculumkwesties in vormend christelijk onderwijs 23 september 2022 | Govert Buijs en Roel Kuiper | Koers houden. Wat is jouw kompas in onzekere tijden? 10 juni 2022 | David Smith (VS) | Het geheim van de smid. Ontmoetingsdag christelijk onderwijs 21 januari 2022 | Marianne Bogaard en Gert-Jan Veerman | Kansengelijkheid. Samen divers 4 juni 2021 | Gert Biesta | Over het pedagogische moment in onderwijs 29 januari 2021 | Neely Anne de Ronde | Christelijk onderwijs = inclusiever onderwijs 31 januari 2020 | Bram de Muynck | Vorming 2 december 2019 | Arie Slob | Onderwijs en christelijke identiteit 24 mei 2019 | Anne Bert Dijkstra | Burgerschapsvorming 8 februari 2019 | Bram de Muynck | Christelijk leraarschap
- Over E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit ziet het als opdracht om in verbinding met scholen en kennispartners te werken aan vernieuwing en doorontwikkeling van het christelijke onderwijs. Expertise bouwen we op door theoretisch onderzoek en praktijkgericht onderzoek. We komen op de werkvloer en onderzoeken bestaande en innovatieve onderwijssituaties. We delen opgedane expertise met onze partners. Op deze pagina lees je meer over onze visie en missie. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More OVER E-OI Het Expertisecentrum houdt zich bezig met de betekenis van ‘identiteit’ voor christelijk onderwijs. Daarvoor wordt expertise ontwikkeld, onderzocht en gedeeld in nauwe samenwerking met scholen in ons netwerk. We geloven dat een integratie van geloof en pedagogische perspectieven helpend is om processen en strategieën te ontwerpen, die de praktijk ondersteunen in de omgang met leerlingen. Deze convergerende beweging vindt dus plaats te midden van meerdere disciplines en tevens in het samenspel van theoretische en praktische doordenking. Plaatsing Het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit maakt deel uit van de Theologische Universiteit Kampen. Daar sorteert het onder de leerstoel ‘Christelijke identiteit in maatschappelijke praktijken’. De gedachte dat theologie zich niet alleen richt op de doordenking van geloofsvragen of de uitleg van de Bijbel, maar zich ook richt op het geleefde geloof van christenen in de maatschappij ligt hieraan ten grondslag. Leerstoelhouder Roel Kuiper, die tevens rector magnificus is van de universiteit, heeft het onderwijs als primair aandachtsgebied gekozen om deze doordenking ter hand te nemen. Over E-OI De geschiedenis van het Expertisecentrum leidt terug naar de startperiode van de leerstoel. De periode 2014-2018 stond in het teken van verbinding met het christelijke onderwijsveld, met name scholen, die vanuit de expliciet christelijke traditie willen handelen. Er zijn onder de noemer ‘Identiteit als Sterk Merk’ voor het Landelijk Verband van Gereformeerde Schoolverenigingen (LVGS) verschillende gereformeerde en evangelische scholen bezocht, onderzocht en geadviseerd. Ook zijn er diverse heidagen en conferenties belegd. Er verschenen publicaties en artikelen. Een samenwerkend netwerk tussen de christelijke scholen en de leerstoel vormde zich. De netwerkbijeenkomsten, die een aantal keer per jaar worden georganiseerd, zijn plaatsen van ontmoeting en uitwisseling. Naast het onderwijs als primaire focus zijn er vanuit de leerstoel verbindingen ontstaan met gereformeerde studentenverenigingen en kerkvernieuwingsinitiatieven. Onderzoek Met nieuwsgierigheid en een open blik breidt het onderzoek zich uit. Intussen zijn er drie promovendi en een postdoc onderzoeker actief op maatschappelijk relevante onderzoeksthema’s: vorming, christelijke antropologie, burgerschapsevaluatie, curriculumontwikkeling, school in de samenleving. Ook onderwerpen als kansengelijkheid, socialisatie, handelen van de leraar, onderwijsorganisatie, waardengemeenschappen, religieuze vorming worden belicht. Met onderzoekers vanuit andere kennisinstellingen, die geïnteresseerd zijn voorgenoemde thema’s wordt waar mogelijk samengewerkt: een gezamenlijke conferentie, een samengesteld boek, spreekbeurten bij elkaars netwerken e.d. Kortom: het bruist van de nieuwe initiatieven, die meermaals via co-creatie tot stand worden gebracht. Exposure De verworven inzichten en ervaringen zijn zoveel als mogelijk direct teruggegeven aan het veld. De kernpublicatie ‘Mensen kunnen bloeien’ bevat een basistheorie, die van betekenis is gebleken voor veel scholen. Dit – ook wel ‘vierkante boekje’ genoemde – werk is de eerste in een reeks publicaties, waarin de kernelementen van het christelijk onderwijs uitgewerkt worden. Ook de meer theologische vraagstukken naar de mens, mensbeelden, vrijheid en transcendente betekenisgeving zien intussen het licht. ‘Mens worden’ is het eerste boek dat expliciet aandacht geeft aan de relatie tussen theologie en pedagogiek. Om informatie ergens te hosten is een website ontwikkeld, waar berichten, informatie en blogs gepost worden: identiteitsplein.nl. Een vernieuwende beweging Per januari 2021 werd de tijd rijp geacht om opgedane expertise te bundelen, zodat ook nieuwe groepen scholen daarmee gediend kunnen worden en er met bestaande contacten een verdiepings-of vernieuwingsslag gemaakt kan worden. Het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit, waarin datgene wat opgebouwd is, onder één dak komt, kan daarmee de aandacht richten op het systematisch uitbouwen van de beweging. De doorontwikkeling van het christelijk onderwijs wordt in deze fase geagendeerd door scholen en kan door de opgebouwde samenwerking in onderzoek, ontwerp en onderwijs worden opgepakt door het Expertisecentrum. Het vormgeven van de christelijke identiteit in het pedagogisch en didactisch handelen blijft zo een wisselwerking tussen onderzoekers en de werkvloer. Dat doen we graag in samenwerking met andere onderwijs- en kennisinstellingen. Zo werken we nauw samen met belangenvereniging Verus. Met hen trekken we bijvoorbeeld op in het ontwikkelen van de narratieve visitatie of leergangen. De onderzoeksplaats van Wolter Huttinga wordt mogelijk gemaakt door Verus. Daarnaast wil E-OI actief in verbinding gaan met scholen, die zich buiten de christelijke kring bevinden, en met hen de dialoog openen op het thema ‘identiteit’ Visie We geloven in de betekenis van scholen, waarin alle betrokkenen leren en zich ontwikkelen vanuit christelijke waarden. Wij geloven in scholen als vormende gemeenschappen, waarin identiteit ertoe doet. Wij zetten ons in om scholen te helpen dit werkelijk vorm te geven, met oog op het werk van leerlingen en leraren. Wij helpen scholen zich voor te bereiden op de kansen, vragen en uitdagingen van de samenleving van vandaag en morgen. Wij geloven in de eenheid van Gods werkelijkheid, die ook in onderwijs en opvoeding aan het licht komt. Missie We zien het als onze opdracht in verbinding met scholen en kennispartners te werken aan vernieuwing en doorontwikkeling van het christelijk onderwijs, door het onderzoeken en ontwerpen van praktijken op de werkvloer en in het werkveld, en door kennis op te bouwen en te delen over onderwijs en identiteit. Lees hier onze nieuwsbrief Febr 2022 Oktober 2021 Juni 2021
- Privacy | E-OI | Expertisecentru Onderwijs en Identeit
Hier lees je hoe het Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit omgaat met privacy van je persoonsgegevens. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More PRIVACY Wij respecteren uw privacy, maar om onze diensten goed uit te voeren, hebben we soms persoonlijke gegevens van u nodig. In dit reglement leest u welke gegevens wij gebruiken en hoe wij deze gegevens opslaan, beschermen en verwerken. Wij behandelen uw persoonlijke gegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit privacy beleid is van toepassing op de website E-OI (en alle andere websites van de Theologische Universiteit Kampen). Wat zijn persoonsgegevens? Met persoonsgegeven wordt informatie bedoeld waarmee u als persoon geïdentificeerd kunt worden. Uw gegevens We hebben uw gegevens nodig om de overeenkomst tussen u en ons uit te voeren en de diensten of de informatie die u aan ons vraagt te kunnen leveren. We gebruiken uw gegevens alleen voor het doel waarvoor we ze aan u vragen. Wij zullen uw gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor we u ze vragen, tenzij u ons hiervoor uw toestemming geeft. Die toestemming vragen we voordat we uw gegevens ergens anders voor gaan gebruiken. We zullen uw gegevens niet zonder uw toestemming verwerken, tenzij we daartoe wettelijk verplicht zijn. Als u er voor kiest om uw gegevens niet te delen, dan kunnen wij u niet van dienst zijn. Welke gegevens verzamelen wij en wat doen we ermee? We kunnen informatie van u verzamelen die niet persoonlijk is als je onze website gebruikt, zoals: De naam van de browser die u gebruikt Het besturingssysteem dat u gebruikt De service provider waarmee u internettoegang hebt locatie van de browser en het soort device waarmee u de Website bezoekt. Cookies Wij maken op onze websites gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat via de server van een website naar de browser wordt gestuurd. De browser slaat het bestandje vervolgens op in uw apparaat. Uw apparaat krijgt een uniek nummer, waarmee onze site het apparaat later weer herkent. We kunnen cookies gebruiken om uw ervaring op onze Website te verbeteren. Cookies zorgen er daarnaast o.a. voor dat de website snel is, u onze website veilig kunt bezoeken en wij fouten op onze website kunnen opsporen. U kunt cookies altijd zelf via de browserinstellingen verwijderen of uitschakelen. Er worden dan geen cookies meer opgeslagen als u onze Website bezoekt. Maar let wel op: zonder cookies werkt onze Website mogelijk minder goed. Social media Als u social media functies gebruikt op onze site, is het mogelijk dat de leverancier van social media ons (volgens zijn beleid) informatie stuurt. Het kan bijvoorbeeld gaan om uw naam, profielafbeelding, geslacht, vriendenlijsten en andere informatie die u ter beschikking hebt gesteld. Wilt u dit niet? Verander dan de privacy-instellingen op uw social media-account. Als u op een webpagina terechtkomt die social media invoegtoepassingen gebruikt, stuurt uw browser bepaalde informatie naar de aanbieder van uw social media-account. Wij hebben geen zeggenschap over deze gegevensuitwisseling. Beveiliging We doen er alles aan om uw persoonlijke gegevens te beschermen tegen verlies, vernietiging, gebruik, wijziging of verspreiding van uw persoonlijke gegevens door onbevoegden. Hierdoor kunnen degenen die niets met uw gegevens te maken hebben, er niet bij. Wij doen dit door middel van de volgende maatregelen: Encryptie (versleuteling) van digitale bestanden die persoonsgegevens bevatten Beveiliging van netwerkverbindingen met Secure Socket Layer (SSL), of een vergelijkbare technologie De toegang tot de gegevens is beperkt tot bepaalde geautoriseerde personen Bewaartermijn Wij zullen uw persoonlijke gegevens niet langer bewaren dan we ze nodig hebben voor de doelen die wij eerder omschreven of als we daar door wet- of regelgeving daartoe gedwongen worden. Uw rechten De gegevens die we van u verzamelen zijn persoonlijk. U heeft daarom de volgende rechten: U mag ons vragen om inzage in uw gegevens; u mag ons vragen om een kopie van uw gegevens. Wij kunnen deze kopie – op uw verzoek – ook aan een andere partij doorgeven, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen; U mag ons vragen om correctie, beperking of het wissen van uw gegevens. In geval van fraude, wanbetaling of andere onrechtmatige handelingen kunnen wij enkele gegevens van u bewaren in een register of op een zwarte lijst; U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens; U kunt een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, als u denkt dat wij uw gegevens onrechtmatig verwerken; U mag uw toestemming om uw gegevens te verwerken altijd weer intrekken. Vanaf het moment dat u de toestemming intrekt mogen we dan geen gegevens meer van u verwerken. Met wie delen wij uw persoonlijke gegevens? Verwerkers Het komt voor dat andere partijen uw gegevens van ons krijgen. Wij komen met deze partijen in een verwerkersovereenkomst overeen dat zij zorgvuldig met uw gegevens omgaan en zij krijgen alleen de gegevens die noodzakelijk zijn om hun dienst te verlenen. Deze partijen gebruiken uw gegevens alleen in overeenstemming met de instructies die wij geven en niet voor eigen doeleinden. Zij zullen zorg dragen voor de opslag en beveiliging van de gegevens en uitvoering van onderdelen van onze service. Deze partijen zijn verwerkers in de zin van de AVG. Doorgifte Wij zullen uw gegevens niet buiten de Europese Unie verwerken. Links Op onze Website kunnen links naar andere websites staan. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud of de privacybescherming van deze websites. We adviseren u dan ook om altijd de privacy policy van de betreffende website te lezen. Wijziging van ons privacy beleid Wij kunnen ons privacy beleid aanpassen. Als wij ons privacy beleid in belangrijke mate veranderen zullen wij u hiervan op de hoogte stellen. Bij andere vragen of opmerkringen over ons privacy beleid kunt u contact met ons opnemen via onderstaande gegevens. Contact Info@e-oi.nl
- Ontwerp | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Het Expertisecentrum heeft inmiddels ruime ervaring in het ontwerpen van een schooleigen identiteit samen met de leraren. In dit implementatietraject worden niet alleen de identiteitsdocumenten opnieuw tegen het licht gehouden. Ook de richtinggevende waarden worden samen bepaald. Dat krijgt vervolgens een uitwerking in pedagogische en didactische keuzes. Het mooie van dit zogenaamde BOLD-traject is dat er interne mensen worden opgeleid om identiteit duurzaam te verankeren in de school. Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More ONTWERP Het Expertisecentrum heeft naast de Academische Werkplaatsen inmiddels ruime ervaring in het ontwerpen van een schooleigen identiteit samen met de leraren. In dit implementatietraject worden niet alleen de identiteitsdocumenten opnieuw tegen het licht gehouden. Ook de richtinggevende waarden, die het handelen van leraren sturen, worden samen bepaald. Dat krijgt vervolgens een uitwerking in pedagogische en didactische keuzes. Het mooie van dit zogenaamde BOLD-traject is dat er interne mensen worden opgeleid om identiteit duurzaam te verankeren in de school.
- Onderwijs | E-OI | Expertisecentrum Onderwijs en Identiteit
Expertise wordt opgebouwd om uit te delen! Via moderne en innovatieve werkvormen willen we het onderwijsveld stimuleren om kennis op te doen, toe te passen en terug te geven. Expertise wordt ook gedeeld tijdens de netwerkbijeenkomsten, die drie keer per jaar gehouden worden. Daarvoor nodigen we interessante sprekers uit. Mooie kansen om te sparren met collega’s van andere scholen! Onderzoek Ontwerp Onderwijs Output Over E-OI Contact More ONDERWIJS Expertise wordt opgebouwd om uit te delen! Via moderne en innovatieve werkvormen willen we het onderwijsveld stimuleren om kennis op te doen, toe te passen en terug te geven. In samenwerking met Verus organiseren we in 2022 een leergang naar de plaats van de school in de samenleving. Voor degenen die meer verdieping zoeken komt er in 2022 een leergang over onderwijs en identiteit in samenwerking met de Theologische Universiteit. De ‘vierkante boekjes ’ die de afgelopen jaren vanuit het Expertisecentrum verschenen worden omgezet in interactieve webinars. Expertise wordt ook gedeeld tijdens de netwerkbijeenkomsten , die drie keer per jaar gehouden worden. Interessante sprekers behandelen er actuele en relevante thema’s voor het christelijk onderwijs. Mooie kansen om te sparren met collega’s van andere scholen! Wil jij met je team, of op je school aan de slag met identiteit in het onderwijs? Dat kan! E-OI biedt verschillende diensten aan in samenwerking met partners uit christelijk onderwijsland. Meer weten? Neem dan contact op via info@e-oi.nl . Alvast een voorproefje? Bekijk dan onderstaand filmpje over het identiteitstraject op de Gereformeerde Scholengroep (GSG).